Ta hand om ditt instrument - när, hur, var och varför.
Av: Magnus Olsson, publicerat 2021-08-24

Vill man att ens instrument skall hålla länge och fungera som förväntat behöver man sköta om sitt instrument lite då och då. En del av det är av kosmetiska anledningar som att man vill att instrumentet skall fortsätta att se bra ut. Men mest är det för att funktion, spelbarhet och ljud skall bevaras. På akustiska instrument är några skötselråd direkt nödvändiga för att gitarren skall leva vidare som välljudande, speciellt solida instrument måste skötas om.
Saker som luftfuktare till exempel är obligatoriskt för akustiska instrument, men akustiskt tar vi en annan artikel.

De flesta som vill hålla sina instrument fina, blanka och fräscha vet hur svårt det kan vara att hitta bra prylar att göra det med. Frågar man om råd på diverse instrumentforum på nätet får man fler olika svar än man orkar räkna till och där många är, milt uttryckt, väldigt dåliga råd.

Här kommer en lista över saker man bör hålla efter och vilka produkter jag rekommenderar att använda för jobbet.
Jag börjar med elgitarrer och elbasar då akustiska instrument behöver en egen genomgång.

Låt oss köra igång.


Kroppen.


Lacken på kroppen är mycket i den kosmetiska kategorin, men det är inte bara därför men vill hålla efter den. Man vill bevara (eller återfå) lystern i lacken, hålla den ren och snygg för att instrumentet blir mycket trevligare att spela på då. Tanken med att hålla efter och sköta lacken är ungefär densamma som med exempelvis en bil. Den håller längre, ser bättre ut och blir mer smutsavisande.

Jag rekommendera att använda bra produkter som är tillverkade för ändamålet instrument.
Använd aldrig produkter med silikon i på dina instrument.

Jag har testat massor av olika polermedel och har polerat med många olika metoder genom åren. Det har varit allt från väldigt dyra medel och metoder till billiga grejer. Allt med resultat från ”duger” till ”värre än det var innan jag började och allt däremellan. Att hitta bra polermedel och hur man bäst använder dem är helt enkelt svårt och kräver mycket engagemang och tid. Detta har D’Addario sen några år tillbaka rått bot på med sin PW-PL serie. Du behöver inte prova längre, det är dessa du vill ha.


Serien består av 3 olika delar där det av namnet framgår vad de gör.

1 - RESTORE (Deep Cleaning Cream Polish).
2 - PROTECT (Pure Liquid Carnauba Wax).
3 - SHINE (Spray Cleaner and Maintainer).

Lacken på kroppen.

Steg 1: PW-PL-01 - Restore-Deep Cleaning Polish
Används till att polera bort spindelvävsrepor efter plektrum och naglar och/eller för att återskapa lyster, klarhet och djup i lacken.

Hur.
Produkten är ungefär samma sak som gitarrtillverkarna använder för slutpoleringen av lacken. Beroende på var på kroppen du tänker polera så är det rekommenderat att avlägsna eller maskera delar som mickar, pottar, switchar osv. Enklast blir det att helt enkelt ta bort allt så du kommer åt att polera överallt på hela kroppen. Men är det bara lite plektrumrepor nedanför stängarna kan grejerna sitta kvar om man är försiktig. När produkten torkar blir den ett fint, vitt, damm som man inte vill skall krypa in i pottar osv. Applicera medlet med en luddfri trasa av bra kvalitet. Det finns att köpa polerdukar som är gjorda för detta och det är värt att investera i en gjord för ändamålet, till exempel D’Addario’s PWPC2.

Du polerar in medlet med jämna cirkel rörelser. Tänk Karate Kids ”wax on - wax off” och du är på rätt väg. Inom rimliga gränser blir det bättre ju mer du orkar polera. När du bedömer det som färdigt torkar du bort eventuellt medel som finns kvar på kroppen.

Var nog med att stänga flaskan ordentligt, annars torkar medlet ut.

När: När lacken ser trist, blek eller repig ut.
Lite beroende på hur mycket man spelar, och vart man spelar med instrumentet, men kanske en gång vart annat år.

Var: Alla lackade ytor och alla typer av lack.


Steg 2: PW-PL-02 - Protect-Pure Liq. Carnauba Wax

Carnauba Wax är ett medel för att bevara det man åstadkom med poleringen, eller för att bevara och skydda lacken på nya instrument. Det skyddar mot solblekning av färgen och lägger en skyddande/bevarande och smutsavisande hinna över lacken på ditt instrument. Sist med inte minst ger det en helt annan lyster och djup i lacken.

Hur: Man gör som på samma sätt som ovan, polera in medlet med jämna cirkelrörelser.
Var nog med att inte använda en del av trasan där det är kvar av polermedlet från steg 1.
Värme från friktionen av ditt polerande får vaxet att tränga ner i porerna i lacken och bevarar och sluter den. Låt medlet ligga en stund och torka sen av ytan från rester av medlet.

När: När du tycket att det behövs. En gång i halvåret är lämpligt, även här beroende på hur mycket och var du spelar.

Var: Alla lackade ytor och alla typer av lack.

Steg 3: PW-PL-03 - Shine-Spray Cleaner

Shine-Spray Cleaner är vad namnet antyder att det är, en spray cleaner.
Det är ett medel som tar bort fettfläckar, fingeravtryck, plektrumdamm osv och gör instrumentet trevligare och fräschare att spela på. Bra att göra varje gång man byter strängar, när man spelat på en svettig nattklubb eller bara vill att instrumentet skall lukta gott (för det gör det, det luktar så gott att man vill slicka på det, vilket jag inte rekommenderar).

Hur: Spruta på, torka av.

När: När man tycker det behövs.

Var: Alla lackade ytor och alla typer av lack.


Halsen.


Här har vi två versioner att ta hänsyn till, lackad/behandlad eller olackad/obehandlad och sen två sidor på halsen, greppbräda och ”andra sidan” (baksidan). Klart vanligast är att halsen är lackad på baksidan (eller behandlad på annat sätt) men det finns undantag. Greppbrädan är nästan alltid lackade när det är lönngreppbräda på instrumentet och nästan aldrig lackad om det är rosewood, ebenholts och andra trä med mer olja i.  

Lackade halsar/greppbrädor:
På alla lackade halsar och greppbrädor kan du med fördel använda PW-PL-03 Shine-Spray Cleanern, samma som vi använde på kroppen. Känns halsens baksida trög och trist kan man även här polera upp lacken med steg 1 och 2 från ovan.

I övrigt är det inte så mycket man behöver göra med dessa ytor.
Ett tips är dock att hålla greppbrädan ren från beläggningar från fingrar och smuts.
Visst ser det ball ut med en greppbräda som ser smutsig och välspelad spelad ut, men det dödar tonen i dina strängar otroligt mycket fortare.

Olackade halsar/greppbrädor:
Här är det lite mer att hålla reda på då många olackade halsar kan var behandlade på annat sätt, härdande olja, vax, en kombination av båda.
Många gitarrister, jag själv till exempel, gillar helt obehandlade halsar. Man skall då veta att helt obehandlade halsar blir mycket känsligare för förändringar i luftfuktighet och slår sig/vrider sig lättare, plus att det lätt blir mycket smutsigare. Men om man, som jag, gillar känslan av trä får man ta det.
Det är orsaken att det är svårt att hitta instrument med obehandlade halsar direkt från tillverkare, att de blir känsliga, så det är oftast något man får göra själv.

Det är som sagt sällan man hittar helt obehandlade halsar på fabriksgitarrer, däremot är det väldigt vanligt med obehandlade greppbrädor.
Är det en oljad eller vaxad hals kan man på det stora hela behandla den som en lackad hals. Alltså torka av den med en trasa som är fuktad med ovan nämnda spray cleaner (PW-PL-03). 

Spelar man väldigt mycket slits ytan på olja och vax till sist ner så att det börjar kännas som obehandlat trä. Oljan/vaxet finns fortfarande kvar i porerna i träet så det är fortfarande skyddat, men det kan vara värt att olja om den lite då och då. Då är det bra att veta hur och med vad den är behandlad med så att man använder medel som kommer överens med varandra. Information om detta går oftast att hitta på tillverkarens hemsidor.

Olackade greppbrädor är en del av instrumentet som man måste hålla efter, rosewood, ebenholts och några till. De torkar sakta ut över tid och behöver återfuktas för att inte spricka. Speciellt under den kalla delen av året är det extremt viktigt (kyla är i sig inget problem, det är att det blir väldigt torrt då som är problemet). Utöver att de kan spricka kan en uttorkad greppbräda även få banden att trilla av eller börja krypa upp så att man får fel på intoneringen och en massa missljud. När trä torkar krymper det ihop, då pressar träet mot bandstavarna som är av material som inte krymper. När träet så sväller igen för att luftfuktigheten ökar tappar träet ibland sitt grepp om banden. Träet blir också strävt och gör gitarren svårspelad när det är torrt. Så att hålla efter greppbrädan är det viktigaste av allt på hela instrumentet.

Det bästa medlet på marknaden för att återfukta greppbrädor är D’Addario PW-FBC Fretboard Conditioner.
Det både rengör och återfuktar på rätt sätt och har en effekt som varar länge.
Så fort man applicerar det ser man att träet får tillbaka sin lyster, spänst och färg. Skillnaden om man aldrig gjort det tidigare blir enormt stor och instrumentet blir en fröjd att spela på.
Även klassiska Lemon Oil funkar men är inte lika bra som ovan nämnda i min erfarenhet.

Hur: Om greppbrädan är verkligt skitig så kan man skrapa bort skiten (hudavlagringar och smuts) med kanten på till exempel ett kontokort. När det är gjort fuktar man en trasa eller luddfritt hushållspapper med fretboard conditioner, fukta ner hela greppbrädan (inte dränka), låt det verka lite och rengör sen greppbrädan i träfibrernas riktning.
Gör man det i andra riktningen, mot fibrerna, kommer man bara att gnida/trycka ner smuts i porerna i träet. När du fått bort all smuts tar du en ny, ren, trasa och lägger på ett nytt tunt lager medel. Återigen, inte dränka, bara fukta. Låt det ligga några minuter och torka sen bort det som träet inte sög upp. Om träet sög upp allt som en svamp så gör det en gång till.

Värt att notera är att ljusa, obehandlade, greppbrädor blir missfärgade och går inte att få helt rena utan att man slipar ner träet lite. Vill man ha det gjort kan man passa på vid en ombandning, det är ingen bra ide att ge sig på det med banden på plats.

När: Gärna varje gång du byter strängar, speciellt på vintersäsongen.
Skulle du mot förmodan vara en sån som byter strängar när de går av så får du göra det oftare än du byter strängar. Efter några år brukar träet vara mättat och behöver bara återfuktas kanske en gång om året (beroende på hur mycket och var du spelar, ute på vägarna och det behöver göras oftare).
Rengöras behöver den dock göras regelbundet alltid.

Var: Alla obehandlade träytor.

Hardware:

Det som påverkar spelkänslan i ett instrument mest är halsprofil, greppbrädans kondition och skicket på bandstavarna. Är man en latmask och inte orkar hålla efter sitt instrument bör man ta sig kragen och hålla efter greppbräda och bandstavar ändå, spelmässigt kommer man att tacka sig själv när det är gjort.

Bandstavar:
Bandstavar slits av att strängen trycks mot dem, somliga typer av band klart mindre än andra, men alla band slits sakta med säkert ner.
Vanliga bandstavar (inte rostfria) får efter ett tag om instrumentet ligger ospelat beläggningar och en grådaskig yta som ger en skrovlig känsla som gör att bends och vibrato inte känns bra. Håller man efter sina band från det att instrumentet är nytt slits de inte ut lika fort och behåller känslan från nya, välpolerade, band mycket längre.

Efter en tids slitage behöver banden oftast slipas och krönas om. Har man ingen erfarenhet om hur man filar band och har rätt verktyg för arbetet bör man lämna det till en auktoriserad fackman, det är så otroligt lätt att det blir galet annars. Någon har redan gått igenom allt testande och lärande och besitter enorm kunskap och erfarenhet, använd det.

Men vad man kan ge sig på själv, bör ge sig på själv, utan förkunskap är bandpolering.
Alltså att polera upp ytan på bandstavarna så det blir bekväma att spela på.

För detta rekommenderar jag att använda D’Addario PW-FRP Fret Polishing System.
En mycket smidigt och enkelt produkt att polera upp ytan på bandstavarna med.
På förpackningen är ett ark som man öppnar en skåra i (finns en för tunna band och en för tjocka) så att man kan skydda greppbrädan medan man polerar. Polerar längs med bandets riktning (i samma riktning som en sträng rör sig när man bender eller gör vibrato). Gör man det regelbundet går det snabbt och gitarren känns fräsch och ny hela tiden.

Har det gått lite längre utan att det blivit gjort, till exempel om man köpt en begagnad gitarr från en slarvpelle, så rekommenderar vi att börja med att polera med Ibanez IFC1000 fret cleaning system. Det är lite grövre än ovan nämnda och tar bort en grådaskig yta fortare.
Du gör på samma sätt som ovan, polera alltså i bandets riktning.
Efter det kör du en omgång med PW-FRP.

OBS! Om banden har gropar och/eller blivit plana på toppen är det tid att slipa om banden.
Lämna det till en fackman om du är det minsta osäker och/eller saknar rätt verktyg.
Är banden inte ordentligt krönta blir instrumentets intonering dålig, det tycker vi inte om.

Översadel:
Översadlar görs i många olika material, ben, plast, grafit, mässing osv.
Alla material har olika egenskaper både ljud och funktionsmässigt. Vilket man gillar är mest en smaksak men de flesta tycker nog att oljeimpregnerat ben är det bästa. Man måste inte göra något med dem om man inte vill. Men man ökar instrumentets förmåga att hålla stämningen markant om man gör det. När ett instrument inte håller stämningen är det i princip alltid här problemet sitter och då nästan alltid att strängen nyper fast i materialet.
Vad man gör för att undvika detta är att smörja upp skårorna i sadeln med D’Addario Friction Remover PW-LBK-01. En liten droppe i varje skåra och man har ökat på instrumentets stämningsstabilitet mångfalt. Som bonus har man bevarat översdalens livslängd också.

Översadlar slits efter många års spelade ut av strängarnas friktion och rörelser. 
Då är det bara att byta ut dem, det är ett lätt och snabbt jobb för en bra instrumenttekniker.

 

Svaj:
De flesta svajsystem på marknaden fungerar med att det är knivar på stallets bottenplattan som hänger mot stolpar eller skruvar som går ner i kroppen och där fjädrar på baksidan balanserar stallet mot strängtrycket. 2-punkts (2 skruvar/bultar) eller 6-punkts (6 skruvar/bultar) är klart vanligaste versionerna men annat finns också, till exempel kullagerupphängda stall.
Knivarna skall hitta tillbaka till utgångsläget varje gång stallet används för att instrumentet skall förbli stämt. Men när svajet används trycks anläggningsytan på bottenplattan (knivarna) mot stolparna/skruvarna och det uppstår friktion som sakta sliter ut godset i knivarna och stolparna.
Det i sin tur gör att stallet inte hittar tillbaka till sitt nolläge (där instrumentet är stämt) när det används och i stället stannar för högt om man svajat uppåt och förlåt om man svajat neråt.
En situation som klart kan påverka spelglädjen och lusten att använda svajet markant.
För att minska detta smörjer man knivarnas anläggningsyta med ovan nämnda Friction Remover. Det gör att svajet flyter smidigare, minskar friktionen och bevarar ytorna ”fungerande” mycket längre. Tänk på det på samma sätt som en mekanisk motor utan olja, det håller inte länge.
Samma sak här och väldigt lite medel räcker väldigt långt.

Med i förpackningen är två små penselliknande pinnar som hjälper en att applicera medel bara där det skall vara. Att även smörja precis där strängen lämnar sadeln på stallet gör att man minskar risken för att strängar går av och att sadlarna slits ut.

 

Elektronik:
Switchar, pottar, telejack osv är det inte värt att försöka pilla med, bråkar de så byt ut dem.
De är en i sammanhanget en mycket låg kostnad.

Allmänt:
Luftfuktighet påverkar våra instrument väldigt mycket, är det torrt så krymper trä och är det hög fuktighet så sväller det. Därför kan det vara värt att gå igenom så att alla skruvar och muttrar sitter fast lite då och då, speciellt axelbandsfäste är det värt att hålla ett öga på. Surt när dyrgripen åker i golvet.

Känner man att bandstavar börjar kännas vassa i ändarna och/eller att de sticker ut för att träet krympt lite är det inget att få panik över, det är helt normalt och enkelt att åtgärda med rätt verktyg. Har du rätt verktyg vet du troligen hur man använder dem, har du inte det är det värt att ta det till en gitarrtekniker och be hen gör det. Det är ett snabbt och enkelt jobb och oftast behöver det bara göras en gång (instrumentets första vinter).

Vi vill verkligen uppmuntra att köpa en dedikerad luftfuktare och se till att använda den på rätt sätt.
Skillnaden för hur ditt instrument mår och beter sig är enormt stor.
Vi rekommenderar ett två vägs luftfuktare system som både tar och ger fukt, till exempel PW-HPK-01 Humidity Control System. Ditt mål är att det skall hålla sig konstant på 45% luftfuktighet.

Även att skaffa en hygrometer (luftfuktighetsmätare) så att man kan hålla kolla på att allt står rätt till.
Till exempel D’Addario PW-HTS Humidity & Temperatur Sensor eller PW-HTK-01 Bluetooth Humidity & Temperatur Sensor (som med en app i telefonen ger dig uppdateringar om hur det står till med instrument även om de förvaras i sin case varje gång telefonen kommer inom bluetooth avstånd).


PW-PL-01 och vad det gör i bilder.

En bild säger mer än tusen ord sägs det och i detta fall stämmer det ännu bättre än vanligt.

1. Jag tog en välspelad gitarr som varit med ute på vägarna i många år och som blivit väldigt repig och dassig i lacken.
Enorma mängder plektrumskrap och spindelvävsrepor efter säkert 1000 livespelningar.
På baksidan är det hack och repor in till träet och det råder inget medel i världen bot på.

Här polerad jag bara på en liten bit för illustrera skillnaderna.

2. För att göra skillnaden mellan polerad och inte polerad tydlig så sätter jag vanlig maskeringstejp över halva ytan med målet att den biten inte skall bli polerad alls.

3. På med två små klickar RESTORE och sen polerande med en putsduk.
Här polerade jag inte speciellt länge, till en viss gräns blir det bättre ju mer man orkar polera.

4. Det syns ganska tydligt vilken skillnad det blir, eller hur?
Spindelvävrepor från plektrumskrap försvinner helt, några större repor försvinner också.
Feta, djupa, repor försvinner inte helt, men blir klart mindre framträdande.
Lacken, vilket inte syns på bild, får en helt ny lyster med mer djup och glans.


Tillsist några sluttips.


- Skall du polera hela gitarren så gör du det mycket lättare för dig, och får ett bättre resultat, om du monterar av all hardware där du tänker polera. Bort med stall, mickar, pottar osv. En massa polermedel på mickarna ser inte så snyggt ut. Att montera av dem gör det också mycket lättare att verkligen komma åt överallt. Låter du grejerna sitta kvar så täck över dem med tejp för att slippa få putsmedel på och i dem. Pottar och switch kan man bara lossa och knuffa ner i instrumentets cavity.

- Polera inte med för hårt tryck och gnugga inte på samma punkt, gör mjuka, stora, rörelser ist.
Försök inte stressa igenom poleringen, låt det få ta tid, då blir resultatet bättre.

- Fortsätter du med steg 2. Protect Carnauba vax, kommer lystern, djupet och färgen att framhävas ännu mer, men framförallt bevaras mycket längre.

Det finns färdiga kit med de flesta produkter som nämns i artikeln.
PW-ECK-01
Färdigt gitarr care kit 
PW-GCB-01 Färdigt instrument care bundle 
PW-EGMK-01 Färdigt gitarr maintenance kit 
PW-EBMK-01 Färdigt bas maintenance kit 

Här är en samlad lista på alla nämnda produkter.
PW-PL-01 Restore-Deep Cleaning Polish
PW-PL-02 Protect-Pure Liq. Carnauba Wax
PW-PL-03 Shine-Spray Cleaner
PW-FBC Fretboard Conditioner
PW-FRP Fret Polishing System
IFC1000 fret cleaning system
PW-LBK-01 Friction Remover
PW-HPK-01 Humidity Control System
PW-HTS Humidity & Temperatur Sensor
PW-HTK-01 Bluetooth Humidity & Temperatur Sensor
PWPC2 Polerduk

En sista sak som det verkligen kan vara värt att köpa är en bra strängvev.
DP0002 är en fantastiskt strängvev med en mycket bra strängavbitare inbyggd, jag rekommenderar verkligen den.



Alla rekommenderade produkter finns i alla välsorterade musikaffärer.